↑ Palaa kohteeseen Vapaa keskustelu

Nahkan käyttö sallittua-muiden säännöillä?

Info Foorumit Muut Vapaa keskustelu Nahkan käyttö sallittua-muiden säännöillä?

Tämä aihe sisältää 16 vastaukset, 2,067 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Admirer 2 vuotta, 5 kuukautta sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija

Leatherdragon
    Osallistuja (Participant)

Aikaisemmin pistin alulle toisen keskusteluketjun ja odottelin minkälaisia reaktioita tulee. Siinä mielessä olen erittäin kiitollinen että siihen laitettiin pääasiallisesti fiksuja kommentteja ja siinä tuotiin esille asioita joita jätin pois aikaisemmasta ketjusta. Tunnustetaan heti alkuun että, jos en tuonut sitä aikaisemmin julki niin itselleni lempiasuste on hyvin istuvat ja hyvää materiaalia olevat nahkahousut. Ensimmäiset nahkahousuni olivat Nahka-Albertilta ostetut viistasku nahkafarkut, joita pidin noin vuoden ajan kunnes ymmärsin että ne eivät ole tarpeeksi minun makuuni, jolloin otin askeleen eteenpäin ja teetätin itselleni nahkahousut pehmeästä lampaannapasta. Ja siltä tieltä en ole kääntynyt vaan olen teetättänyt uusia nahkahousuja aina varojen salliessa, nykyään minulla on niitä viisi.

Sitten itse siihen täysin naurettavaan ilmiöön/ongelmaan. Myönnän siis että olen nahkafettari ja pidän nahkahousuja ja nahkatakkeja koska ne ovat mielestäni parhaimpia ja seksikkäimpiä mahdollisia vaatteita. Ja etenkin nahkahousujen käyttöä vastaan miehillä on ainakin kolme eri näkökantaa miksi mies ei voisi/saisi pitää nahkahousuja. Yksi on ehkä meitä monia paljonkin ärsyttävä asia eli että nahkahousut leimaavat homoksi. Alkaessani pitämään nahkahousuja minulla ei käynyt mielessäkään, että siitä hyvästä saan joskus pikkupojiltakin huutoja kuten "hei, saisko olla nahkapano". Korkeintaan minulla kävi mielessä että jotkut kaverit voivat naureskella mulle siitä että yritän esittää kovista tai jotain.

Toinen juttu sitten se että ajatellaan että miespuolinen näyttää luonnolliselta pukeutuessaan nahkahousuihin joko moottoripyörän selässä tai silloin kun näyttää rock karjulta. Tämäkin on mielestäni täysin pöljä ja pikkusieluinen yleistys. Miksi ihmeessä tuollainen lokerointi pitää tehdä. Vuosia sitten eräs tuttuni oli vahvasti sillä kannalla, että minäkin pukeudun nahkahousuihin koska yritän esittää jotain mitä en ole. Niin, siinä ei sitten voinut todeta muuta kuin että kyllä minä ihan itseni olen ja juuri tämännäköinen haluan olla. Jos henkilö on valmis ja halukas käyttämään useita satoja euroja pukeakseen päälle nahkahousuja ja nahkatakkeja niin voiko siinä puhua siitä että kyseinen henkilö yrittää esittää jotain? Kyllä siinä on jo kyse vakaumuksesta.

Ja tämä kolmas asia pätee sekä miehiin että naisiin jotka pukeutuvat nahkahousuihin. Täältä nahkafoorumistakin olen lukenut ja katsellut kuvia joissa on tuotu esille näkökantaa, jota media tyrkyttää vahvasti. Että nahkahousut näyttävät hyviltä, mutta vain kun ne ovat todella pidättyväiset. Voi kun tuolle sais jonkun vastaiskun. Ärsyttää että ääliöt muotisuunnittelijatkin tekevät aivan ihme lökäpöksy nahkahousuja, jotka ainakin itselläni saavat aikaan reaktion, että vaikka olenkin nahkahousujen suurfani niin noita en ikinä laittaisi päälle vaikka maksettaisiin. Robinilläkin oli joku viikko sitten muistaakseni seiskassa jalassa teettämänsä nahkahousut joissa haarusta roikkui jossain polvien tienoilla. Tällä ajan takaa sitä että tietenkään en ole sitä vastaan että moni ihminen tykkää löysistä tai jopa erittäin löysistä housumalleista, housujen tiukkuus tai löysyys on jokaisen oma valinta, mutta se että ideanahan on se että on tosiaan päätetty että nahkahousut ovat liian seksikkäitä ja riskialttiita hyvin istuvina. Tästä en välitä tippaakaan vaan pidän kyllä huolen siitä että omat housuni ovat hyvin istuvia, koska kun itseni suosimat, pehmeärakenteiset nappahousut ovat hyvin istuvat ne ovat niin mukavan kevyet että niitä ei edes huomaa pitävänsä päällä.

Lisänä tähän on se että monissa paikoissa, jopa täällä ohjeistetaan että jos pukeutuu nahkahousuihin niin niitä pitää laimentaa muulla kuin nahkaisella takilla. Miksi ihmeessä? Itsestäni nahka on myös materiaalina eriomaista, senkin lisäksi että se on niin hyvännäköistä. Itsellänikin on lähes kymmenen erilaista nahkatakkia, vanhimpana 12 vuotta sitten teettämäni pitkä nahkatakki, joten kyllä nahka on hyvin huolehdittuna äärimmäisen hyvin ikää kestävä ja käytännöllinen materiaali. Ja todella hankala nahkahousuihin on löytää takkiyhdistelmäksi muuta yhtä hyvin ulkonäöllisesti soveltuvaa kuin nahkatakki. Ei siihen omasta mielestäni kovin hyvin istu ainakaan verkka-, tai tuulitakki:) Talvella asia on helpompi jolloin voi hyvin yhdistellä erilaisia untuva-, ja toppatakkeja nahkahousuihin. Joten omalta kohdaltani pukeudun mieluiten yhdistelmään nahkahousut+ nahkatakki koska ne ovat toimivin mahdollinen yhdistelmä ja en kyllä muuta sitä koska se voi olla liian riskialtis.

Lisäosiona voisi vähän jauhaa siitä miten olen aina pitänyt hassuna sitä että vanhemmilta ihmisiltä olen saanut aina vaan positiivista kommenttia nahkahousuistani. Kaikista mukavinta oli kun vuosia sitten työkaverini näki minut ensimmäistä kertaa mustissa nahkahousuissa ja hän ihasteli niitä pitkään ja seuraavana päivänä hän huikkasi mut luokseen ja sanoi ostaneensa itselleenkin nahkahousut koska piti siitä kuinka hyvältä minä näytin nahkahousuissa. Kyseessä oli nelikymppinen nainen. Aika ajoittain esim. bussissa vanhemmat naishenkilöt ovat kans udelleet nahkahousuistani ja todenneet että ne ovat hyvin käytännöllisetkin koska ne ovat lämmittävät ja kestävät.

Joten eikö siis olisi mukava kun tämä meidänkin maailma muuttuisi sellaiseksi, että turhat ennakkoasenteet ja niin sanottujen viisaampien säännöt eivät koskisi meitä nahkahousu tai muitakaan fettareita vaan saisimme pukeutua kuten haluamme kun ja jos se vaan on meille se kaikista luonnollisin ja mukavin vaihtoehto ja kun kaikin tavoin käyttäydymme kuten pitääkin. Omasta mielestäni ainakin olen ihan normi-ihminen joka ei pukeudu nahkaan pervoilumielessä tai minkään kohun aiheuttamismielessä vaan ainoastaan koska pidän täytenä oikeutenani pukeutua päästä jalkoihin nahkaan, siinä missä muut voivat pukeutua farkkuihin ja farkkutakkeihin, tuulipukuihin tai verkka-asuihin.

jatimatic

Tämä on hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa, kiitos siitä!

Itselläni meni aikoinaan monta hyvää vuotta harakoille, ennen kuin uskalsin ottaa nahkahousut arkisempaan käyttöön. Syynä oli juuri tuo pelko siitä, että joku leimaisi minut oman kapean katsantokantansa kautta joksikin, mitä en ole. No nyt vanhempana (ok, 40 v) ei enää jaksa kiinnostaa mitä muut ajattelevat. Tämän asian ymmärtäminen kesti aikansa, se oli eräänlainen matka pienin askelin, mutta kun ne askeleet on ottanut, ei ole tarvinnut olla pahoillaan. Kun pokka kasvoi, elämänlaatu parani kerta heitolla.

Nahkatakki + nahkafarkut -yhdistelmää kehotetaan tosiaan välttämään, suotta. Ainakin näillä kevään hieman hyisillä tuulilla parempaa ja käytännöllisempää asuyhdistelmää ei olekaan. Se, että näyttää hyvältä kaupan päälle, on pelkkää bonusta. Jos joku katsoo kadulla pitkään, niin siinäpä katsoo, evvk. Suunsoittajat voi jättää omaan arvoonsa. Miksi tuntemattomien ihmisten mielipiteillä pitäisi olla väliä? Aivan, ei pidäkään olla.

No nyt on kyllä tullut uusi fetissi: pillifarkkujen määrittelemä pohje, etenkin pohkeen kaari. Aivan, ihan tikkujaloilla se ei toimi, pitää olla muskelia siinä. Eli onhan näitä vaivoja kotitarpeiksi! Mutta tätä pystyy onneksi hoitamaan sekä ihaillen tiukkaa katumuotia kaupungilla, että laittamalla pillifarkut päälle itselle. 😀

Näiden kahden vaivan yhdistämisestä tutkielmia täällä:
    pimentyva-ilta-ja-nahkan-kiilto-t5338.html

Murunda

On joo hyvä kirjoitus 🙂
    Huomasin että tuossa yhdessä keskustelussa mihin ilmeisesti tässäkin viitattiin, olin itse maininnut että tiettyihin asioihin täydellinen nahkaan pukeutuminen sopii kuten motoristille. Mutta siinä veti heti joku herneen nenään. Niin se vain on että se on yleisesti hyväksyttyä motoristin käyttää nahkaista kokopukua. Sitä ei katsota kieroon ja se näyttää silti hyvälle. Ihan kuten laskettelukeskuksessa on yleisesti hyväksyttyä pistää toppahousut ja takki rinteeseen. Mutta en väitä etteikö muutenkin olisi mahdollista näyttää hyvälle kokonaan nahkaan pukeutuneena. Sellainen asuste on vain paljon harvinaisempaa ja niitä ei näe kuten kesällä motoristeja. Se on aina tapauskohtaista millon joku on pukeutunut tyylikkäästi tai mauttomasti. Tyylikäs tai mauttomuus ei minusta ole pelkkä materiaaliin liittyvä tekijä vaan siihen liittyy paljon muutakin. Kuten edellä mainittiin että liian löysät nahkahousut ei näytä hyvälle. Mutta taas ollaan mielipide asiassa, toisesta se löysä on parempi kun taas toisesta se voi olla tiukka. Eikä ole yhtä oikeaa tapaa pukeutua tyylikkäästi.

Sehän on kuitenkin tärkeitä että itse omasta mielestä pukeutuu haluamallaan tavalla tyylikkäästi tai persoonallisesti. Silloin muiden mielipiteet on väärässä jos ne poikkeaa siitä ainakin kyseisen ihmisen kohdalla…. Tulikohan taas selitettyä niin ettei tota tajua itekkään :p

Admirer

Jep. Hyvä kirjoitus, kuten se saman aloittajan toinenkin.

Aiheeseen on nyt ottanut kantaa muutama kirjoittaja, jotka kunnioitettavasti edustavat sitä koulukuntaa, joka pukeutuu muiden mielipiteistä piittaamatta kuten parhaaksi katsovat.
    Sanoin "kunnioitettavasti", koska mielestäni se elämänasenne ansaitsee kunnioitusta jos ja kun siihen pystyy.
    Olisi mielenkiintoista kuulla myös niiden mielipiteitä, jotka pitävät ajoittain tai aina kynttilää vakan alla, koska kanssaihmisten todelliset tai oletetut mielipiteen ohjailevat omaa käytöstä.
    Minä kuulun niihin ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että senkin myöntäminen vaatii rohkeutta. 😳 Voisin olettaa, että suomalaiseen kansanluonteeseen kuuluu jossain määrin "mitähän nuo minusta ajattelee" -asennetta. Ja väkisinkin se ainakin alitajuisesti vaikuttaa käyttäytymiseen.

Minulla on sikäli helppoa, että rakas emäntäni, joka itse pukeutuu nahkaa koska vaan ja minne vaan, rohkaisee minua samaan ja leikillisesti irvailee, että: "Älä nyt kehtaa ujostella, iso poika jo." :thumbup:
    Asia on monisyinen ja rönsyilee mutta kun tässä taannoin etsiskelin nahkahousujen kanssa sopivaa välikausivaatetusta niin päädyin googlettamaan kuvia aiheesta mies+nahkahousut niin aika paljonhan sitä Tom of Finland -osastoa tuli vastaan. Ei sillä, että siinä mitään vikaa olisi mutta vaikea siihen genreen on samaistua kun ei sitä noin niin kuin suuntautuneisuusmielessä edusta.
    Toisaalta taas sitä T.o.F -genreä ei juuri näy katukuvassa, joten pelkästään pukeutumalla nahkaan ei automaattisesti siihen kukaan liity.
    Toinen asia on netin keskustelupalstat, tätä avarakatseisten ihmisten nahkafoorumia lukuunottamatta. Niitäkin tulee googlettamalla vastaan. Ja jos keskustelussa mainitaan mies nahkahousuissa, niin tuomio on julistettu jo ennen esitutkintaa saati syytteen nostamista. 😀

Eli ketjun otsikkoon viitaten nahkaa päälle muiden säännöillä.

Mutta minä en anna periksi. https://www.youtube.com/watch?v=WKYD-cDd_Gs
    Koitetaan me vaan pukeutua kuten tykätään ja muokataan omalla esimerkillä yleistä mielipidettä eikä päinvastoin. Nytkin olen pitänyt kaksi päivää mammalta anastamiani nupukkinahkahousuja ja hoitanut kaikki kulkemiset ja asioinnit ne jalassa. Ihan voittajan fiilis. 8)

Keskustelussa on puhuttu siitä, että onko sopivaa pukeutua kokonahkaan. Eli housuihin ja takkiin. Miksei olisi. Mutta itse tykkään kyllä enemmän yhdistellä nahkahousuja muihin vaatteisiin. Huomasin tuossa, että esimerkiksi musta pikkutakki ja solmio on nahkahousujen kanssa aika säväyttävä yhdistelmä.

mimi
    Jäsen

Itse lukeudun ihan mielelläni näihin muiden sääntöjen mukaan pukeutujiin enkä myöskään kaipaa sitä että ‘voisin’ pukeutua vapaammin julkisilla paikoilla. Syynä tähän on omalla kohdallani se, että mielestäni on kohteliasta toteuttaa seksuaalisuuttaan kotona tai muuten yksityisellä/asialle omistetulla paikalla eikä vaikka kaupungilla ohikulkijoita, lapsia ym. mieltymyksilleen altistaen. Samaa toivon myös ihmisiltä, joiden seksuaaliset mieltymykset ovat ‘normaalit’.
    En kuitenkaan koe olevani mitenkään kaapissa, mielestäni seksuaalisuus vain on yksityinen asia. Lisäksi se on vain yksi osa persoonaa, eikä useimpien tapaamieni ihmisten kannalta millään muotoa oleellinen sellainen. En minäkään tiedä kuka tahtoo edestä ja kuka takaa, pimeässä tai valot päällä, aamulla tai illalla. Tai alasti vai vaatteet päällä. Enkä tahdokaan tietää.

Kyllähän mieltymykset aina jonkin verran paistavat läpi ja vaatekaapista löytyy jonkin verran arkikäyttöön soveltuvaa nahkaa, mutta kumia en kyllä ihmisten ilmoille varsinaisesti pue koskaan enkä nahkaakaan kuin yhden vaatekappaleen kerrallaan. Kumimekkoa ulkoilutin tosin erään illan, oli lähinnä hämmentävää. Jotkin asiat vain soveltuvat paremmin yksityiseen kuin julkiseen arkikäyttöön. Asusteet ovat sitten asia erikseen 😀

Mitä tähän paljon pohdittuun kokonahkaan tulee, mikäs siinä jos tykkää mutta minun silmiini monen suosima kokomusta kokonahka pukee aika harvaa. Mustien nahkahousujen kanssa käy omasta mielestäni miehellä harvinaisen hyvin vaikka ihan vaan valkoinen kauluspaita ja musta kraka, eikä lopputulos taatusti ole Tom of Finland 😀 Pikkutakista plussaa.

Kumikarhu

Olenpa paljon mimin kanssa samaa mieltä, ja kun laittaa sanan "nahka" tilalle sanan "kumi" niin se vain tukee käsitystäni.

Minä en tosin näe tavallisia nahkahousuja ja- bleisereitä tms. minään fetissivaatteina, vaan normaaliin pukeutumiseen kuuluvina. En myöskään allekirjoita että normaalien nahkavaatteiden käyttö viittaisi homouteen tms. Vasta jos releisiin on laitettu remmejä ja solkia tai niittejä yms., ne alkavat näyttää poikkeavilta. No, punk-tyyliinhän nekin kuitenkin kuuluvat. PVC tai kumi taas sinällään paljon selvemmin erottuvat valtavirrasta ja ilmaisevat käyttäjästään jotain, jos tämä julkisesti esiintyy sellaisissa vaatteissa.

Asiat ovat kylläkin anno domino 2014 kovin erilaiset kuin joskus vuonna miekka ja kirves, jolloin mm. tiettävästi eräs meteorologi joutui huonoon valoon esiintyessään televisiossa nahkahousuissa…

Leatherdragon

[quote="Kumikarhu"] Minä en tosin näe tavallisia nahkahousuja ja- bleisereitä tms. minään fetissivaatteina, vaan normaaliin pukeutumiseen kuuluvina. En myöskään allekirjoita että normaalien nahkavaatteiden käyttö viittaisi homouteen tms.

Olisikin ihanaa jos muutkin olisivat kanssasi samaa mieltä, mutta omasta kokemuksestani, ainakaan täällä Oulussa ei ole näin. Itse olen tosiaan aina pitänyt nahkahousuja tai nahkatakkeja mitenkään muista vaatteista poikkeavina, onhan niitä pidetty iät ajat, ylhäisten ja alhaistenkin toimesta, kunnes näinä hulluina nykypäivinä ne ovat saaneet vaikka minkälaisia leimoja. Mutta se olkoon muitten mielipide, me joille ne ovat vaatteet siinä missä muutkin, pukeudutaan niihin eikä anneta muiden päättää meidän puolesta.

Leatherdragon

Hmm…pakko korjata kielioppiani ennen kuin joku muu tekee sen puolestani. Tarkoitin siis ylhäällä olevassa kommentissani," Itse olen tosiaan aina pitänyt nahkahousuja tai nahkatakkeja mitenkään muista vaatteista poikkeavina", että "Itse en ole ikinä pitänyt nahkahousuja tai nahkatakkeja mitenkään muista vaatteista poikkeavina". Tämä sen takia etten tarkistanut heti mitä tulikaan kirjoitettua:)

Anonymous
    Jäsen

Todella upeaa tekstiä. Pelkää asiaa ! Komppaan satasella 🙂

Admirer

"mimi" wrote: …. Mustien nahkahousujen kanssa käy omasta mielestäni miehellä harvinaisen hyvin vaikka ihan vaan valkoinen kauluspaita ja musta kraka, eikä lopputulos taatusti ole Tom of Finland 😀 Pikkutakista plussaa.

Läksin kokeilemaan…. Oltiin eilen teatterissa. Pukeuduin mustaan kauluspaitaan ja tummaan, melkein mustaan, puvun takkiin ilman skragaa. Jalkaan mustat nahkahousut ja hyvin kiillotetut mustat bootsit.
    Täysmustissa siis.
    Ryhti suoraksi ja yleisön sekaan rohkeasti.
    Olo oli kuin herrasmiehellä. 😀

jep-jep

^ :thumbup:

Ei voi kuin arvostaa 8)

thekalervo
    Jäsen

En tiedä osuiko oikeaan keskusteluun, mutta kokeillaan.

Millaisiin vaatteisiin mustat nahkafarkut voisi yhdistää, jotta näyttäisi ravintolassa "trendikkäältä" ja tyylikkäältä?
    Google ei paljon muotivinkkejä antanut, mutta löytyisikö täältä?
    Uusia housuja pitäisi rohkaistua kokeilemaan ihmisten ilmoilla, mutta haluaisin tehdä sen tyylillä.
    (Admirerilla oli hyvä vinkki yhdistää pikkutakkiin.)

Admirer

"thekalervo" wrote: En tiedä osuiko oikeaan keskusteluun, mutta kokeillaan.

Mun mielestä justiin oikea keskustelu ja olisi ihan toivottavaa että tätä soppaa hämmennettäisiin enemmänkin.

Minä olen pohdiskellut paljonkin samaa ongelmaa.
    Vaikken kovin paljon vaatteita ostelekaan niin nykyään olen ostanut melkein kaiken sillä silmällä että niitä voisi käyttää nahkahousujen kanssa.

Olen aina ollut nahkatakkimiehiä mutta kun nahkatakki+nahkahousut ei vaan tunnu tyylikkäältä niin piti hommata jotain muuta. Laitoin nahkikset jalkaan ja menin Haloselle takkiostoksille. Oli hauska huomata, että takkeja sovitellessa myymälän kaikki naismyyjät kävivät vuorollaan tarjoamassa apua. 😉
    Mukaan lähti omasta mielestäni tyylikäs puolipitkä villakangastakki. Se sopii ryhdikkäänä hyvin farkkumallisten nahkahousujen kanssa.

Pidemmän päälle

"thekalervo" wrote: En tiedä osuiko oikeaan keskusteluun, mutta kokeillaan.

Millaisiin vaatteisiin mustat nahkafarkut voisi yhdistää, jotta näyttäisi ravintolassa "trendikkäältä" ja tyylikkäältä?
    Google ei paljon muotivinkkejä antanut, mutta löytyisikö täältä?
    Uusia housuja pitäisi rohkaistua kokeilemaan ihmisten ilmoilla, mutta haluaisin tehdä sen tyylillä.
    (Admirerilla oli hyvä vinkki yhdistää pikkutakkiin.)

No itsellä on melkein nilkkapituinen nahkatakki nyt kun mp-kausi alkaa olla lopuillaan

Admirer

Tuli surffaillessa vastaan tällainen sivusto:
    http://liamhubpages.hubpages.com/hub/Best-Mens-Leather-Pants
    Sopinee tämän ketjun aiheeseen.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin