Palaa kohteeseen Nahka-asut

Nahalle mattapinta

Foorumit Fetissit Nahka-asut Nahalle mattapinta

Tämä aihe sisältää 42 vastaukset, 9,559 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Admirer avatar Admirer 3 vuotta, 6 kuukautta sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 43)
  • Julkaisija
    Nimetön

Hei!

Tuli tossa nahkapökät hommattua niin miten saada pinnalta kiiltoa pois ja mattaa ? 🙂

0
    Muul1 avatar
    Muul1
    Osallistuja

Hio santapaperilla :mrgreen:

0

"stonewash"

0
    Admirer avatar
    Admirer
    Osallistuja

En osaa auttaa itse kysymyksessä mutta mikset anna kiiltää? 8)
    Mun mielestä kiilto kuuluu nahkaan.

0
    Nimetön

Ei vakuuta nyt tää meininki. Haluan vähän arkisemman näköset näistä ja omaan silmään osuu paremmin..

0
    Nimetön

Entä miten saisi takista pois ylenmääräisen natinan? Mehiläisvahaa olen jo käyttänyt.

0
    Muul1 avatar
    Muul1
    Osallistuja

Kyllä voi olla hankala homma saada nahkaa mattapintaiseksi, jos ei sitten lähde riskillä kokeilemaan vaikka jollain kemikaalilla. Eipä siinä muuta vahinkoa tule kuin pilalle menneet housut 😕 Ihmettelen, mikset ole ostanut jo valmiiksi mattapintaisia?

Jostain paikasta missä nahkoja käsitellään pukine käyttöön, voisi kysyä apuja. En kyllä tiedä, missä Suomessa sellainen olisi. Nahkatukuista on turha varmaan tällaiseen kysyä neuvoja.

Ja Twisto, tuskin sitä natinaa saa millään pois. Nahan laatu/käsittely on sellainen, joten anna natista vaan 😆

0
    Nimetön

"Muul1" wrote: Ihmettelen, mikset ole ostanut jo valmiiksi mattapintaisia?

Rahalla tottakai saa minkälaiset haluaa, mutta en ole kyllä kirpputori/nettimarkkinoilla oikein päässyt valikoiman makuun. Joku kemikaaliekspertti vois kyllä suositella jotakin, kun nää kumiukot tietää klorinoinnistakin yms yms..

0
    Muul1 avatar
    Muul1
    Osallistuja

No niin, eipä niitä tietty kirpparilla paljon pääse valkkaamaan.
    Kumi on ihan eri materiaali, verrattuna nahkaan joka voi käyttäytyä käsiteltäessä miten vaan. Joku kova myrkky se pitäisi varmaan olla, millä pinnan saisi "rikki". Jos kyseessä kalliimmatkin housut, en uskaltaisi lähteä testaamaan, jos ei sitten ihan varmaa tietoa soveltuvuudesta.

Ei taida olla muuta kuin joku mekaaninen kuluttaminen. Heitin puoli vitsillä tuon hiomisen, mutta on joskus testattu ja onnistuu sillä kyllä. Kannattaa kokeilla ensin esim. tosi hienolla vesihioma paperilla näkymättömään kohtaan, vaikka housunkauluksen sisäpuolelle. Kovin tasaista pintaa tällä konstilla ei välttämättä saa. Ja kokeilu sitten omalla vastuulla 😀

Tuli äkkiseltään sellainen mieleen kuin nahkatehdas Ahlskog Oy pohjanmaalla. Sieltä saisi varmaan tietoa, onnistuuko mattaaminen jollain konstilla. Tuolla tietääkseni käsitellään nahkoja alusta loppuun, että tietoa pitäisi olla jos missä.

0
    Nimetön

Anna kiiltävän nahan kiiltää, mutta hanki lisäksi mattapintaiset housut. Heldin mallistosta ainakin löytyy, materiaali on nimeltään mochetto.

0
    Muul1 avatar
    Muul1
    Osallistuja

Koitetaan nyt parhaamme mukaan auttaa asiassa, eikä tuputtaa kiiltävää kun se ei kerran ole vaihtoehto. Ja lisäksi ymmärsin, ettei Opiella ole budjettia lähteä kaupasta ostamaan mattapintaisia housuja.

0
    Nimetön

Lainaansa tässä samaa ketjua.
    Mikähän olis näppärä tapa "kuluttaa" nahkahousuja? Paitsi pitää niitä vuosien ajan jalassa. Ei tarvi olla tasainen mattapinta, mä tykkäisin sellasista käytetyn näköisistä, siis kuluneista 🙂

0

En pitäs mahdottomana että kysymällä saisi neuvoja noilta nahka-alan ammattilaisilta miten nahkaa voi käsitellä. Ainakin Kokkolan alueella on liikkeitä jotka tuntee nahan käsittelyn. Siellähän on paikkoja jotka käsittelee nahan valmiiksi. Esimerkiksi Oululainen Nahkaompelimo Iris on sieltä hommannut muutama vuosi sitten nahkat omiin hommiin. Tuo ompelimo ei ehkä osaa suoraan neuvoa mutta sieltä voisi saada vinkin mistä kysyy ja saisi apua. Varmasti on muitakin mutta tuosta liikkeestä olen ainakin itse olen saanut aina hyvää palvelua ja myös sellaista että olen päässyt omissa jutuissa eteenpäin heidän neuvoilla.

0
    Muul1 avatar
    Muul1
    Osallistuja

Miksi lähteä kyselemään jostain ompelimosta, kun soitto tai sähköposti nahkatehtaalle varmasti ratkaisee tämän asian, ilman välikäsiä.

Ja nahkamarko, eipä sitä nahkaa kotikonstein taida muulla saada kulutettua kuin mainitsemallani hiomisella. Pintavärjätty nahka olisi tähän otollisinta, koska siitä saa helposti kuluneen näköistä ja kuluu normi käytössäkin aikaa ollen. Läpivärjätystä nahasta ei saa sillä tavoin samaa tulosta.

0
    Nimetön

No mutta täytynee ottaa paperit esiin ja kokeilla… On noita housuja sen verran kertyny että voi huoletta vaikka yhdet pilatakin…

0
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 43)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.