Palaa kohteeseen Latex-asut

Latex Chlorination (Klorinoiminen)

Foorumit Fetissit Latex-asut Latex Chlorination (Klorinoiminen)

Tämä aihe sisältää 118 vastaukset, 36 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Ilkka Paananen avatar Ilettaako 3 kuukautta, 3 viikkoa sitten.

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 119)
  • Julkaisija
    Nimetön

Eilen illalla tuli klorinoitua mm. parit Blackstylen brieffit ja erittäin hyvin tuloksin!!! Housut sujahtaa jalkaan näppärämmin, kuin perus lycrabokserit ja tuntuma ihoa vasten on loistava.
    Alkuun harkitsin, että olisin käyttänyt etikka+klooritti metodia, mutta päätinki että käytän Mellerud+kloritti metodia. Illalla olenki sopivasti home-alone, joten käsittelen naiseni vermeet ja loput omat… 😀 jahka tilaukseni ulkomailta saapuu niin kotikemistin hommat jatkuu 😀

BTW, osaisko joku sanoa, että jos klorinoi sukkanauhavyötä jossa ne "hakaset" on metallia, niin voiko se aiheuttaa mitään ei-toivottuja reaktioita kumeen??? esim. värjäymiä, kumen sulamista tai vastaavaa???

0
    Nimetön

En usko. Ainakaan itselläni ei ole ollut mitään vaikutusta metalliosiin, vetoketjuihin ym neppareihin. Mä olen käyttänyt Klorin-etikka seosta. Aluksi käytin suolahappoa varmemman tuloksen saamiseksi. Käyttäisin toki vieläkin, jos sitä saisi tilattua apteekista vähemmän kuin litrakaupalla.

0

Mun mielestä se litran tai 750ml kumpi nyt olikaan lasipullo minkä mä apteekista ostin on just passelin kokoinen, monta monta kertaa saa käyttää eikä suolahappo tietääkseni huonoksi siellä mene 😉

0
    Nimetön

Litra olisi vielä mennytkin, mutta kun rupesivat tarjoamaan muistaakseni 3 litran pönttöä. Suolahappo on tehokasta ja sitä kuluu klorinoinnissa suhteellisen vähän, eikä vuosikausien hapon säilyttely oikein houkuttele.

Täytyy varmaan kysellä jostain toisesta apteekista, jos vaikka onnistuisi saamaan pienemmän määrän.

0
    jesp avatar
    jesp
    Osallistuja

moikka! nyt tuli itelle ensimmäiset kumi pöksyt ja kyselisin teiltä viisaammilta neuvoja ja vinkkejä. eli kannattaako nuo klorinoida ihan uudekseltaa eli ennen päällä pitämistä? pitääkö housut pestä kuitenkin ennen klorinointia? mitä tarvikkeita siihen tarvitsee ja mikä on helpoin keino? kiitos jo etu käteen vastanneille 🙂

0
    Nimetön

Nimenomaan ennen käyttöä. Klorinoinnin eräs päämäärähän on juuri helpottaa pukeutumista. Muuten uusia asuja ei tarvitse sen koommin pestä ja homma kannattaa tietenkin suorittaa ennen minkään silikonien tai kiillotteiden levittämistä.

Siihen tarvitaan sinistä klorinia ja etikkaa ja tietenkin joku kannellinen astia, johon lisätään lämmintä vettä ja mainittuja aineita. Aikaisemmin ketjussa on ohjeita seoksen määristä. Reaktio on aika nopea, joten pitää toimia ripeästi.

Tuloksen näkee muutamassa minuutissa kumin muuttumisesta pehmeämmäksi. Itse olen joskus joutunut toistamaan vielä prosessin. Kloorin hajua vähän tuoksahtaa ilmoille, eikä nyt ihan heti kannata vetää keuhkojaan täyteen astian höyryistä.

0
    jesp avatar
    jesp
    Osallistuja

okei kiitti 🙂 pariin kertaan oon kohta lukenu koko viesti ketjun että eiköhän sitä kohta uskalla alkaa hommiin 😉 eikai saumat siis pääse purkautumaan klorinoidin yhteydessä?? jos pitää esim. 5-8min per puoli?

0
    Nimetön

Eiipä sitä hommaa voi juuri tyriä vahingoittamalla asuja, mutta muuten kylläkin klorinointi saattaa jäädä turhan ”kevyksi” liian laihoilla seoksilla. Itse olen klorinoinut koko asuarsenaalin (kymmeniä), eikä saumojen irtoamisia tai muuta haittoja vaatekappaleille ole tullut.

Sinänsä klorinointi on makuasia. Joku voi silkinpehmeän lateksin sijaan pitää myös nihkeistä päällepantavista ja kumin käsittelemättömästä olomuodosta. Eräs etu on myös pölyn tarttumattomuus käsiteltyyn kumiin. Karvat voi miltei kädellä kasata pinnalta keoksi ja poistaa siitä.

0
    Nimetön

Tätä pitäisi itsekin kokeilla. Etikka=käykö mikä vaan ja entäs klorin, tarkoitetaanko sinistä pulloa missä kierrekorkki?

0
    jesp avatar
    jesp
    Osallistuja

maenol-1: minkalaisia seos suhteita olet itse käyttänyt? itse aattelin lisätä 5 litraan vettä 250ml klorittia ja 125ml etikkaa. onko tämä riittävän tujua?? 😀

MaskMan: kokeile ihmeessä, itseä ainakin kiinnostaa kuinka onnistuu.. väkiviinaetikkaa kuulemma jotkut käyttäny, sitä luultavasti myös itsekki käytän. ja sininen puteli Rainbow klorittia pitäis kans käydä hyvin.. raportoihan heti kun olet saanut klorinoitua..

0
    Nimetön

Pariin litraan lämmintä vettä n. 60 ml klorinia ja etikkaa jotain 100 -120 ml. Joskus homman joutuu silti toistamaan vielä uudelleen (samaan veteen), mutta kahden käsittelyn jälkeen tulos on ollut aina hyvä. Välttämättä molemmilta puolilta asua kertalaaki ei myöskään riitä, vaan vaatii nurin kääntelyä ja mahdollisesti useamman käsittelyn. Suurempiakin pitoisuuksia voi kokeilla, mutta näin itse olen toiminut.

Väkiviinaetikan voi kernaasti korvata myös suolahapolla, jos sattuu kaapin periltä löytymään. Suolahappo toimii vakuuttavammin ja sillä pärjäilee pienillä määrillä, mutta toisaalta vaatii enemmän varovaisuutta.

Kerranpa vaan tarvitsee nähdä vaiva ja tehdä klorinoinnit huolella uusiin asusteisiin, niin sitten on iloa pitkäksi aikaa ja voi talkit ja monet liukasteet unohtaa.

0
    jesp avatar
    jesp
    Osallistuja

mulla ei nyt oikein hommat onnistunu 😕 eli laitoin 4 litraan vettä 200ml klorittia ja 100ml etikkaa. mikä tässä mättää vai onko se vain tehtävä uudelleen?? housut pesin astianpesu aineella ennen käsittelyä (talkit pois). ja pelkällä vedellä käsittelyn jälkeen. sanokaa viisaammat mikä meni pieleen. Pirkka etikka ja Rainbow kloritti olivat aineena…

0
    Nimetön

Olen käyttänyt kaavaa: 2 l vettä/60 ml klorinia/120 ml etikkaa. Etikan määrää voisit siis lisätä, koska ruoanlaittoon tarkoitettu happo on aika kesy vaikutin näissä puuhissa.

Toimii se muuten. Vaatteet vain lämmintä vettä sisältävään kannelliseen astiaan, klorinit perään ja sen jälkeen etikka. Kansi kiinni ja ravistelua, pari kertaa välillä ehkä kuteiden kääntelyä, muutaman minuutin päästä valmista ja lopuksi huuhtelu. Uittaminen pitää tehdä tehokkaasti ja ripeässä tahdissa.

Onnistuneen käsittelyn huomaa heti kumin muuttumisesta pehmeäksi ja miellyttäväksi. Kun klorinoin ensimmäisen catsuitin pari vuotta sitten, käytin klorinia ja varastoon unohtunutta suolahappoa vain muutaman kymmenen millilitraa ja tulos oli ”Kataisen” sanankääntein fantastinen.

Etikallakin todella pärjää, mutta homman joutuu välillä tekemään kahteen kertaan. Viimeksi keväällä klorinoin latex sadevaatteet (takki ja housut) kahdesti, lisäämällä samaan veteen vain uudet klorinat ja etikat. Ensimmäinen kerta jätti kumin vielä nihkeäksi.

Harjoitus ja kokemus kai auttaa tässäkin. Voit myös testata prosessia pienillä koepaloilla ja vähäisellä määrällä aineita. Kyllä se siitä alkaa sujua.

0
    jesp avatar
    jesp
    Osallistuja

Vaikuttako tuo pesu sit käsittelyn jälkeen? et onko se sit pestävä astianpesu ainella jotta se pinta ei ole niin nihkeä(vedessä todella liukas, mutta kuivana kiiltävä ja laikukas)?

Housujen kääntö vaihessa (oikein päin) hurautin vielä summassa klorittia ja etikka sekaan suunnilleen saman verran kumpaaki. ja vesi oli lämmintä.

Mutta mitä eroa on klorinilla ja kloritilla?? mulla nimen omaan tuota klorittia. täytynee tänää sit kokeilla uudestaan pesun jälkeen josko se loppu tulos olisi hieman parempi 😉 niin ja ne "kaasut" mitä tuli sieltä ämpäristä ei omasta mielestä olleet kovin voimakkaan hajuisia ja oli vieläpä tyyni ilma..

0
    Nimetön

Pesulla käsittelyn jälkeen ei ole muuta merkitystä kuin ainesosien poistaminen, pelkkä vesihuuhtelukin jo riittää. Vaatteissa voi jonkin aikaa olla etikan hajua, mutta pian se niistä haihtuu käytössä.

Voin puhua vain omista kokemuksistani ja käytössä on ollut nimenomaan klorinia, oliko se Golgaten valmistamaa Original sinisessä pullossa tai sitten halpamerkki Rainbow:kin on toiminut. Klorinia myyvät ainakin S-marketit ja Tokmannin tavaratalot.

Klorinissa jo sinällään on mieto kloorin haju ja jotain happoa lisättäessä siihen haju voimistuu entisestään. Ei kuitenkaan mitään keltaista pöllähdystä, mutta kuitenkin. Käytä etikkaa vähintään tuplamäärä kloriniin verrattuna.

0
Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 119)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.