↑ Palaa kohteeseen Latex-asut

Latex-asut ja pakkanen

Info Foorumit Fetissit Latex-asut Latex-asut ja pakkanen

Tämä aihe sisältää 14 vastaukset, 1,980 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  karupoika 4 vuotta, 8 kuukautta sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija

Shinyboy
    Jäsen

Onko kenelläkään tietoa heikentääkö pakkanen paljonkin latex-asujen kestävyyttä? Käyttääkö teistä moni latex-asuja talvella ulkona?

latex1
    Osallistuja (Participant)

Varmaa tietoa ei ole mutta voisi kuvitella että jos on kova pakkanen, niin hivenen voi kumi kovettua. Itse olen käytellyt kumipaitaa talvipakkasilla, tosin päällipaidan alla. Pitää mukavasti pakkasen pois vaikkakin hieman hikoiluttaa.

petemies

Ittelläni mennyt muutama kumiasu rikki siten että kumi on ollut taittuneena hieman venyvässä tilassa yön yli 20 asteeen pakkasessa, jolloin taitoskohta pahoin halkeillut… Kumiasut päällä olen ollut kovassakin pakkasessa tarponut ja asut säilyneet ehjänä, täytyy vain olla monta kerrosta kumi muovivaatteita ettei itse jäädy…

Murunda

Kuinkahan paljon tuossa pakkasenkestävyydessä on eri kumilaatujen välillä eroja? Huopakumisaapashan kestää pakkasta ainakin 35 astetta eikä taida edes kovettua niin että sitä käytössä huomaisi. Itsekkin olen jotain asuja pakkasella pitänyt mutta en kehuisi niitä lämpimäksi vaikka päällä on muuta lämmintä. Tuo ihon hikoilu mielestäni tekee sellaisen kylmännihkeän olon. Ehkä mulla on ollut liian vähän lämmintä vaatetta…. vaikea sanoa miksi tuo tunne eroaa muista. Täytyy heti tehdä pakastinkoe ja katsoa mitä sillä kokeella saa aikaiseksi.

Murunda

Ei pakastin testauksessa tapahtunut mitään. -18 ei ole riittävä pakkanen haurastuttamaan kumia. Niin vähän epäilinkin. Ohut kumi taitaa lämmetä niin nopeasti ettei sitä saa pakastimesta kylmänä ulos ja se ehtii jo lämmetä ennen ensimmäistäkin venytystä. Ainoastaan 3mm paksu neopreeni näytti huomaavan pakastimen ja se jäykistyi selvästi. Ei sekään mennyt miksikään venytellessä. Tässä tosin oli toisella puolella kangas joka tekee varmasti kestävyyttä venytykseen. Itsellä ollut huonoinkin kumilaatu selvisi kunnialla tuon testin.

Shinyboy
    Jäsen

Kiitoksia murunda testistä :thumbup: Kuinka kauan muuten pidit pakastimessä kumeja?

Murunda

Noin vuorokauden oli kuminpalat pakkasessa. Mutta luultavasti sillä ei oo enää merkitystä vaan ongelmaksi muodostuu ettei sinne pakastimeen mahdu itse venyttelemään kuminpaloja. Venytykset kun tekee lämpimässä niin se voi helpottaa hieman kumin kestävyyttä.

Voisi talvella tehdä ulkokokeitakin. Hieman kiinnostaa tää asia ja myös sen kannalta miten noi omat liimaukset kestää kylmää.

latex1

Sponsatkaa minulle catsuitti ja lupaan tehdä päiväkirjamerkinnät yms. kun käytän sitä pakkasilla ens talvena.. jookosta 😉

Shinyboy
    Jäsen

Jokos joku on ollut kumipuvussa tekemässä lumitöitä?

Löyty muuten hyvä kuva tähän kysymykseen, sakemannit ainakin tekee lumitöitä myös kumiin pukeutuneena 🙂

latex1

Loistava tuo niksmanni.. Ehkä tuossa voisi olla ideaa kaikille lumimiehille ja etenkin luminaisille.

kumicompo
    Jäsen

Ei ole saksmanni-niksmanni. On fransmanni.

LaFetisse

Vaikka tämä onkin jo ikivanha ketju, niin sain mahdollisuuden jakaa uutta tieteellisesti tutkittua tietoa.

Kumi lerpahti muutamassa sekunnissa. Kylmyys teki kumista vain jähmeää, ei kovaa. Kesti venytystä siinä missä lämminkin kumi.

Kyseessä Blackstylen 0,9mm kumi.

Murunda

Hyvä testi. Jos kumi kestää tuossa -78 pakkasessa niin kyllä se toimii normaaleissakin olosuhteissa. Vaikka tuo -78 astetta ei täysin kylmettäisikään tuota kumia niin kovalle kylmyysrasitukselle se materiaalin pistää. Vielähän jää kuitenkin mahdollisuus että jokin muu kumilaatu ei pakkasta kestä.

AirBassProceed

Huomasin lumien sulamisen aikaan että oli tuonne kylmään ulkorakennukseen jäänyt semmoiset latexiset ohuet suojahanskat koko talveksi, ihan kovat korput olivat ja yllätys oli suuri kun hirmuisen venyttämisen seurauksena eivät hajonneet mistään ja olivat sen jälkeen taas täysin pehmeät 😮

karupoika
    Jäsen

Asiahan on niin, että puhdas luonnon latexkumi ei pakkasta säikähdä, jos kumi vioittuu kylmässä, on alkuperämaana todennäköisesti Kiina, joka surutta lisää moninkerroin halvempia muoveja seokseen. Aidot kumit, jopa kumiseoksina kestävät vähintään -25c, silikonikumi ainakin -40c, jos eivät, on kyseessä kuminkaltainen seos. Luonnonkumi-latex on kallista nykyään, siksi sekoitellaan muita sotkuja sekaan. Kumeja voidaan lisäaineistaa monilla eri tavoin, onko kyseessä sitten halvin valmistushinta, joustavuus tms.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin