↑ Palaa kohteeseen Latex-asut

Kumiasujen hoito- ja säilytysohjeet

Info Foorumit Fetissit Latex-asut Kumiasujen hoito- ja säilytysohjeet

Tämä aihe sisältää 18 vastaukset, 15 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  rbbrfun 1 viikko, 6 päivää sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija

Shinyboy
    Jäsen

Pääsääntö on, että kumiasut on säilytettävä suojattuna kuumalta ja auringonvalolta. Säilytä viileässä, pimeässä ja kuivassa tilassa. Säilytä kumivaatteesi puisilla tai muovisilla ripustimilla siten, etteivät ne kosketa toisiaan. Älä säilytä niitä taiteltuina tai pinossa! Optimaalinen tilanne olisi omistaa asusteille kokonainen kaappi, jossa vetimet voivat roikkua vapaasti. Heti käytön jälkeen on kumivaate hyvä pestä käsin esim. Fairy-vedessä tai sitten ihan pelkällä vedellä huuhdella hyvin ja ripustaa valuvana kuivumaan. Itse olen kuivausta nopeuttanut talouspaperilla tai muulla nukkaantumattomalla paperilla. Kun vaate on täysin kuiva, talkitse vaatteen sisäpuoli huolellisesti.

Ottaessasi kumivaatteesi taas käyttöön, vaatteen sisäpuoli on hyvä uudelleen talkata tai sitten voi käyttää nestemäisiä kumin hoitoainetta joka helpottaa asun päälle pukemista ja samalla on hoitoaine kumivaatteille. Kumiasut saat kiiltämään kiillotusaineella tai -sprayllä.

1. Metalliosta, metallikorut
    Kaikki metalliset osat tai korut saattavat värjätä kumia. Kun laitat kumivaatteesi säilytykseen, varmista että mikään metallinen, esim. toisen vaatteen vetoketku, solki-tai soljet, teräsripustin, ei kosketa kumivaatetta. Voit suojata kumia esim. teippaamalla metalliosat. Erityisesti kuparipohjaiset korut saattavat aiheuttaa värjäytymiä kumiin.

2. Eriväriset kumivaatteet
    Säilytä aina eriväriset kumivaatteesi toisistaan erillään. Näin ne eivät pääse aiheuttamaan värjäytymiä toisilleen.

3. Hiki ym. eritteet + kosmetiikka
    Sekä hiki ym. eritteet että kosmetiikka saattavat aiheuttaa värjäytymiä. Tämän takia kumiasut on hyvä pestä käytön jälkeen Fairy-vedessä tai sitten ihan pelkällä vedellä huuhdella.

Käyttäjien kokemuksia / neuvoja kumiasujen hoidosta / säilytyksestä:

Itse en ole läheskään aina talkinnut vaatteita, eikä miksikään ole mennyt, kun on löysästi roikkunut kaapissa hengarissa pesun / kuivauksen jälkeen…eri asia sitten jos vaatteita säilyttää pinossa niin silloin kyllä kumi liimautunee kiinni toiseen kumiin, mikäli ei ole laittanut talkkia…….

Jotkut viisaammat sanovat, että puvuista pitäisi pestä kiilloke pois aina kun niitä säilöö, ettei se mene sauman väliin ja edistä sen purkautumista, mutta ihan pelkkä eritteiden yms. peseminen lämpimällä vedellä on riittänyt ainakin mulla tähän mennessä, mitä nyt välillä pesen ihan Fairyn kanssa.

Tätä ohjetta voidaan täydentää / parantaa, jos jollakin on kumiasujen hoito tai säilytysvinkkejä niin pistäppä viestiä tähän viestiketjuun niin saadaa kaikkien näkyville kunnon ohjeet:

ProjectL
    Osallistuja (Participant)

Eriväristen pukujen säilytys lähellä toisiaan onnistuu mainiosti ohuella, muovisella ja pitkällä pukupussilla joita saa jokaisesta supermarketista muutamalla eurolla. Ne on sellaista muovikassimateriaalia. Ja kannattaa tosiaan ottaa sellainen pitkä malli, jotta myös catsuittien säilytys onnistuu.

Latex95

Kuinka isossa lämpötilassa latexi kärsii?

Kumijari

No jos et uunissa ja suorassa auringon paisteessa säilytä niin pitäisi kestää. Itse pesin kerran pesukoneessa asut 90C ohjelmalla eikä mennyt miksikään.

Minulla ei ole mahdollisuuttaa säilyttää latex housuja vapaasti kaapissa roikkuen, mutta jos talkkaan ne huolellisesti kauttaaltaan, voinko säilyttää ne taiteltuna? Voiko tästä olla kuinka paljon haittaa vaatteelle?

Entä kuinka nopeasti latex kuivuu vesipesun jälkeen?

Ja voiko latexin talkkaamiseen käyttää apteekista saatavaa talkkia (sitä samaa millä vauvojen pyllyt käsitellään)? Tulisi varmaan halvemmaksi ostaa noita isoja apteekin talkkipakkauksia kuin niitä erikoisia latex-talkkeja, vai onko näissä jokin oleellinen ero mikä tekee ainoastaan noista vasiten valmistetuista latex-talkeista käyttökelpoisia latexin kanssa?

Kiitos.

Edit: forumeita lueskellessa kysymykseni ovatkin saaneet osittain vastauksen, mutta kuulen mielelläni lisää kokemuspohjaisia mielipiteitä latexin säilyttämisestä, kuivumisajasta ja talkista.

gummi

"ShitOnLeather" wrote: Minulla ei ole mahdollisuuttaa säilyttää latex housuja vapaasti kaapissa roikkuen, mutta jos talkkaan ne huolellisesti kauttaaltaan, voinko säilyttää ne taiteltuna? Voiko tästä olla kuinka paljon haittaa vaatteelle?

Entä kuinka nopeasti latex kuivuu vesipesun jälkeen?

Ja voiko latexin talkkaamiseen käyttää apteekista saatavaa talkkia (sitä samaa millä vauvojen pyllyt käsitellään)? Tulisi varmaan halvemmaksi ostaa noita isoja apteekin talkkipakkauksia kuin niitä erikoisia latex-talkkeja, vai onko näissä jokin oleellinen ero mikä tekee ainoastaan noista vasiten valmistetuista latex-talkeista käyttökelpoisia latexin kanssa?

Kiitos.

Edit: forumeita lueskellessa kysymykseni ovatkin saaneet osittain vastauksen, mutta kuulen mielelläni lisää kokemuspohjaisia mielipiteitä latexin säilyttämisestä, kuivumisajasta ja talkista.

Minulla on ollut vaatteet juurikin noin, kuivina-talkittuina-ja taiteltuna muovipussissa. Entiedä onko tuo muovipussi ok, mutta ajattelin että se suojaisi kosteudelta yms eika ole ongelmia tullut. Talkkina on joku kaupan perus vauvatalkki. Itse kuivaan vaatteet pyyhkimällä pesun jälkeen ja sitten tuulettamalla hetken.

Kiitos gummi, varmaan sitten käytän tuota perus talkkia itsekin, ja ei tarvinne stressata kuivatusajoista jos se hetken vain vie kun talouspaperilla pyyhkii ensin (en toistaiseksi voi jättää latex-asuja avoimesti kuivumaan narulle viattomampien vaatekappaleiden joukkoon, hissun kissun kun harrastelen :P)

maenol-1
    Jäsen

Alle tunnissa luo latex vaatteet saa kuiviksi sisätiloissa jonkun pyykkitelineen tai ritilän päällä, kun muistaa välillä käännellä ja ottaa saumoja esiin. Pinnalle jääviä tippoja voi vielä sivellä kevyesti kädellä tasaiseksi, jolloin kuivumispinta-ala kasvaa ja ne katoavat hetkessä.

Onko muut leikkineet esim. kermavaahdon ja suklaakastikkeen kanssa latexilla (varmasti joku on :P)? Tiedän että latex ei diggaa öljyistä mutta haittaako nuo ruoka-aineiden rasvat materiaalia miten paljon?

Ylläolevaan kysymykseen kaipaisin vielä vastausta, en haluaisi tärvellä ensimmäistä pariani latex housuja ruoalla leikkiessä 🙂

Calitri
    Jäsen

Ei ruoka ole vaarallista kumille varsinkaan, kun on kyse leikeistä eikä säilytyksestä. Kunhan sen kumin vain pesee huolella vedellä niin hyvä tulee, kyllä se sen verta kestää leikkejä.

Kiitos sulle Calitri!

Latexmies
    Jäsen

Nyt tarvittaisiin ohjeita. Millä saan latexasuistani tupakan hajun pois? Olen liottanut asuja kylmässä vedessä useita kertoja, tuloksetta. En ole uskaltanut käyttää mitään pesuainetta. Mitä suosittelette, mielellään kokemuksien kautta. Olin bileissä, jossa 250 ihmistä poltti koko ajan ja vielä sisällä…

Latexmies

Murunda

Ei mitään kokemusta tupakan hajusta… Mutta asut kestää miedon saippuapesun ihan varmasti. Ei lämminkään vesi pahaa asulle tee, ei nyt kiehuvaa kannata käyttää mutta sellaista mikä ei polta kättä.

Kumikarhu

Luulin että se olisi täällä jo ollut, mutta näemmä ei:

Oman kokemukseni mukainen pesuohje tässä:
    Kumiasut pestään käsin haalealla (kädenlämpöisellä) vedellä tavallista saippuaa käyttäen. Ei mitään pyykkipulvereita tms. Hiero saippuaa kevyesti kaikkiin pintoihin (erityisesti sille puolelle joka on ollut ihoa vasten) hankaa ja huuhtele huolellisesti pois. Kuivata niin, että asu riippuu vapaasti esim. henkarissa ja käännä kuivatuksen puolivälissä vaate toisin päin. niin että sekä sisäpuoli että ulkopuoli saavat mahdollisuuden kuivua. Vältä sitä, että pinnat ovat kosketuksissa toisiinsa kuivatuksen aikana (liimautumista voi esiintyä). Reilu ravistaminen ennen kuivaukseen ripustamista nopeuttaa kuivumista huomattavasti (liiat vesipisarat lähtevät kiitämään).

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin